SID blok 3

Project en tutorials

Opdracht 2023

  1. Zorg voor Unity Hub op je laptop en installeer Unity 2021.3.13f1.
  2. Gebruik FMOD versie 2.02.09

    Het FMOD project staat in het Unity project, in de folder fmod_fps_fnl

  3. Download het project: hier.
    Gemaakt door Stef Duijkers en Cyril Jansen. Updates door Sander Huiberts.

Wat uitleg over het project vind je hier.

Tutorials

Als je wilt leren over hoe je begint met Unity, zie deze tutorial. Sla gerust alles over wat voor een audio-mens niet zo heel relevant is: https://learn.unity.com/tutorial/using-the-unity-interface

Het project is gemaakt op basis van de FPS microgame van Unity. De tutorials gaan over hoe je de game kunt aanpassen of uitbreiden:
https://learn.unity.com/project/fps-template 

Opdrachten

Opdracht voor 14 september

A. Begin met Unity:

  1. Zorg voor Unity Hub op je laptop en installeer Unity.
  2. Iedereen werkt zoveel mogelijk met de versie die hierboven staat.
  3. Experimenteer met Template Shooter, bekijk eventueel de tutorials die je relevant lijken.
    We hebben volgende week een langere les, in deze les kunnen we ingaan op wat je wel en niet snapt van Unity/De Shooter en we kunnen tijdens de les werken/via Discord mekaar verder helpen.

B. Maak een kort geformuleerd leerplan voor SID blok 3:

  1. Wat wil je op technisch niveau bereiken?
  2. Wat wil je op artistiek niveau bereiken?
  3. Hoe leer je dat het best, wat heb je nodig en waarmee ga je werken?
  4. Ga je samenwerken, zo ja wat is de rolverdeling?

Upload dit in Orion! Aan het begin van de les bespreken we jullie plannen.

Eindopdracht voor dit blok

Implementeer zelf audio in een interactieve context.

  • Je bent redelijk vrij om zelf invulling aan de opdracht te geven na week 2, maar je omschrijft wel eerst een helder en haalbaar doel.
  • Je integreert audio in een interactieve context
    en hebt een conceptuele visie* over wat gemaakt wordt, je levert daarmee een bepaalde kwaliteit die past bij het niveau van jaar 3* en kunt daarop reflecteren aan het eind. Het gaat om het creëren van muzikaal gedrag.
  • Als je je graag in een ander platform wilt specialiseren kan dat ook. Ik ben echter geen specialist in b.v. Unreal…
  • Je mag werken in Unity Native Audio, FMOD, Wwise, etc.

Slides

Slides en lesmateriaal zet ik hier

 

Belangrijk

Belangrijke informatie

Maak backups! In Unity is dit – als je geen git gebruikt – makkelijk door Unity af te sluiten en een zip te maken van je projectfolder. Als je wel git gebruikt, kun je af en toe ook voor de zekerheid een zip van je projectfolder maken.

 

FMOD

Trigger a oneshot at the current position

FMODUnity.RuntimeManager.PlayOneShot("event:/LiftTrigger", transform.position);

Parameter change

soundEmitter.setParameterByName("anger",0.0f);
// soundEmitter being the FMOD event in Unity

Complete example for playing music or advanced SFX - EventRef werkt niet meer in 2023!

 

Zie hier:
https://www.fmod.com/docs/2.02/unity/examples-basic.html

// 1. Top of class
[FMODUnity.EventRef]
public string soundEvent;

FMOD.Studio.EventInstance soundEmitter;

// 2. in void Start()
soundEmitter = FMODUnity.RuntimeManager.CreateInstance(soundEvent);
soundEmitter.set3DAttributes(FMODUnity.RuntimeUtils.To3DAttributes(gameObject));
soundEmitter.start();
soundEmitter.setParameterByName("Tension",0.0f);

Unity

Invoke (trigger iets in script na bepaalde tijd)

https://docs.unity3d.com/ScriptReference/MonoBehaviour.Invoke.html

Triggers en Collision

OnCollisionEnter (werkt alleen als er een collider aan je object vastzit).

OnTriggerEnter (werkt alleen als je collider een trigger is).

Oja

Wistjedat...

Wwise…je zegt waais, niet weewaais. Ook niet dobbeljoeweewaais.

 

 

Leave a Reply