Project en tutorials
- Zorg voor Unity Hub op je laptop en installeer Unity 2021.3.13f1.
-
Gebruik FMOD versie 2.02.09
Het FMOD project staat in het Unity project, in de folder fmod_fps_fnl
- Download het project: hier.
Gemaakt door Stef Duijkers en Cyril Jansen. Updates door Sander Huiberts.
Wat uitleg over het project vind je hier.
Als je wilt leren over hoe je begint met Unity, zie deze tutorial. Sla gerust alles over wat voor een audio-mens niet zo heel relevant is: https://learn.unity.com/tutorial/using-the-unity-interface
Het project is gemaakt op basis van de FPS microgame van Unity. De tutorials gaan over hoe je de game kunt aanpassen of uitbreiden:
https://learn.unity.com/project/fps-template
Opdrachten
A. Begin met Unity:
- Zorg voor Unity Hub op je laptop en installeer Unity.
- Iedereen werkt zoveel mogelijk met de versie die hierboven staat.
- Experimenteer met Template Shooter, bekijk eventueel de tutorials die je relevant lijken.
We hebben volgende week een langere les, in deze les kunnen we ingaan op wat je wel en niet snapt van Unity/De Shooter en we kunnen tijdens de les werken/via Discord mekaar verder helpen.
B. Maak een kort geformuleerd leerplan voor SID blok 3:
- Wat wil je op technisch niveau bereiken?
- Wat wil je op artistiek niveau bereiken?
- Hoe leer je dat het best, wat heb je nodig en waarmee ga je werken?
- Ga je samenwerken, zo ja wat is de rolverdeling?
Upload dit in Orion! Aan het begin van de les bespreken we jullie plannen.
Implementeer zelf audio in een interactieve context.
- Je bent redelijk vrij om zelf invulling aan de opdracht te geven na week 2, maar je omschrijft wel eerst een helder en haalbaar doel.
- Je integreert audio in een interactieve context
en hebt een conceptuele visie* over wat gemaakt wordt, je levert daarmee een bepaalde kwaliteit die past bij het niveau van jaar 3* en kunt daarop reflecteren aan het eind. Het gaat om het creëren van muzikaal gedrag. - Als je je graag in een ander platform wilt specialiseren kan dat ook. Ik ben echter geen specialist in b.v. Unreal…
- Je mag werken in Unity Native Audio, FMOD, Wwise, etc.
Slides
Belangrijk
Maak backups! In Unity is dit – als je geen git gebruikt – makkelijk door Unity af te sluiten en een zip te maken van je projectfolder. Als je wel git gebruikt, kun je af en toe ook voor de zekerheid een zip van je projectfolder maken.
FMOD
FMODUnity.RuntimeManager.PlayOneShot("event:/LiftTrigger", transform.position);
soundEmitter.setParameterByName("anger",0.0f); // soundEmitter being the FMOD event in Unity
Zie hier:
https://www.fmod.com/docs/2.02/unity/examples-basic.html
// 1. Top of class [FMODUnity.EventRef] public string soundEvent; FMOD.Studio.EventInstance soundEmitter; // 2. in void Start() soundEmitter = FMODUnity.RuntimeManager.CreateInstance(soundEvent); soundEmitter.set3DAttributes(FMODUnity.RuntimeUtils.To3DAttributes(gameObject)); soundEmitter.start(); soundEmitter.setParameterByName("Tension",0.0f);
Unity
https://docs.unity3d.com/ScriptReference/MonoBehaviour.Invoke.html
- Invoke (Voer een functie uit)
- InvokeRepeating (Blijf een functie uitvoeren)
- CancelInvoke (Stop er weer mee)
OnCollisionEnter (werkt alleen als er een collider aan je object vastzit).
OnTriggerEnter (werkt alleen als je collider een trigger is).
Oja
Wwise…je zegt waais, niet weewaais. Ook niet dobbeljoeweewaais.