Hee! Leuk dat je geïnteresseerd bent in SID. Hier zet ik wat materiaal voor de blokkeuzedag (SID) zodat je een indruk krijgt van wat SID-studenten zoal doen.
Alumni:
In de presentatie omschreef ik het werk van alumni. Zie bijvoorbeeld:
Ruben Bergshoeff en Nick van Kleef – Sound Design voor games, werken nu allebei bij Guerrilla Games, net zoals alumni Anton Woldhek, Lucas van Tol, Pinar Temiz, en anderen.
Wouter Meijer, Michel Rumpff, Martijn Weber, Tim Verberne – Auris Media
Bas Bertrand – KeokeN Interactive
Wes Broersen – Creative System Designer with a focus on sound
Sid Tossenberger – sounddesigner bij BMW.
Kyon Edelenbosch – https://gdcvault.com/play/1034675/Experimental-Game
Hugo Verweij – sound manager bij Apple.
Bastiaan van Bentum – (Guerilla Games, Austin Wintory) SoundCloud
Timothy Scheek – Mayht, speakertechnologie
PROJ1b – SID
PROJ1b is een goede introductie voor wat je binnen SID kunt verwachten. Zie de interactieve muziek van Tim Verberne die spannender wordt als je in het nauw gedreven wordt door zombies. De slider in het scherm laat zie hoe bedreigd de speler zich voelt.
Diverse studenten hebben als stagiair gewerkt aan de muziek en sound effects van Horizon (Zero Dawn, Call of The Mountain, Forbidden West, etc.) en de systemen en werken daar nu ook (niet het hele filmpje kijken!):
Meer op: https://www.guerrilla-games.com/games
Zie ook de studio tour om een indruk te krijgen van hoe het is om te werken bij Guerrilla Games:
https://www.youtube.com/watch?v=wGLj603vnbA
Kyon werkte in zijn afstudeerjaar aan de game Everybody Wham Wham en Once Upon a Jester. Deze laatste game publiceerde hij daarna bij Nintendo. Het zijn dus games die ontwikkeld zijn door een muziektechnoloog en muziek en het ‘bandjesgevoel’ spelen een grote rol in zijn games:
SID-studenten werkten tijdens hun tweede jaar aan The Flock (en daarna ook nog in jaar 4):
Sid Tossenberger – Geluid voor auto-interfaces
Sid Tossenberger heeft een afstudeerstage bij BMW gedaan. Hij schreef daarover: “de auto-industrie staat voor de uitdaging veranderende mobiliteitsvereisten vroegtijdig te identificeren en erop in te spelen. BMW wil de rijervaring in de toekomst nog intenser maken. De bestuurder staat voortdurend in verbinding met het voertuig op een intuïtieve en natuurlijke manier. Tegelijkertijd breidt het voertuig het waarnemingsbereik van de bestuurder uit en reageert op persoonlijke behoeften. In het kader van mijn project stel ik de vraag, hoe deze interactie verklankt kan worden.” (We kunnen hier niet teveel over melden wegens geheimhoudingsplicht – NDA). Sid deed ook een stage bij het Duitse bedrijf STiL en deed onderzoek naar het geluid van elektrische kettingzagen.
Sid werkt nu bij BMW als senior sound designer.
Enkele jaren later klinkt dat zo:
Gijs Driesenaar werkte tijdens zijn afstudeerjaar o.a. aan Lumini. Dit was een game waar hij in het tweede jaar tijdens SID blok 2d aan begon:
Muziektechnoloog Thomas de Waard ontwikkelde Wuppo, een game waarin muziek een bijzondere rol speelt:
Tijdens blok 2d werkte Mathijs Wiermans aan Tribal and Error:
Shiva Bindraban, Freek Heldens, Eric Schuster hebben tijdens Blok 3 zelf een game gemaakt, daarin muziek en SD geïmplementeerd en voor CSD een systeem gemaakt voor realtime adaptieve galm op basis van de kamers (met Raycasts). Zo laten ze zien hoe je twee blokken goed kunt combineren!
Tin men & The Telephone
Tin Men & The Telephone is een jazztrio dat vaak gebruik maakt van een app waarmee het publiek kan interacteren. Onze studenten hebben projecten gedaan in samenwerking met deze act.
BIOfeedback-experimenten tijdens SID-blok2c
Door met een biofeedbacksensor de hartslag van een speler te meten, kun je bijvoorbeeld een muzieksysteem maken dat de muziek sneller maakt als de speler het spannender lijkt te vinden. Leuke test…
Voor Light Up Collective heeft Daniël Mulder een systeem gemaakt dat tijdens het maken van lichtportretten het schilderen sonificeert.
Live-gegenereerde procedurale muziek in PD voor een mobile game
Procedural music in pd voor een game in Unity door Mathijs Wiermans. Elke keer dat je de game opstart wordt er een andere compositie in een andere tonaliteit gegenereerd.
Er zijn is onderzoek gedaan door universiteiten naar het sonificeren van de roeibeweging. Op deze manier kunnen roeiers hun prestaties verbeteren. Nina Schaffert et al lieten het zo klinken (DIT HEBBEN ONZE STUDENTEN NIET GEMAAKT! En dat zouden ze ook nooit maken!):
SID-studenten zijn gevraagd om een app te ontwikkelen zodat roeiers een prettigere vorm van feedback te horen kregen (de app is ook ontwikkeld door onze studenten):
Tijdens het gesprek hadden we het over wat ik doe. Als je benieuwd bent naar wat ik bijvoorbeeld gemaakt heb, kijk eens op:
Richard van Tol en ik schreven daar dit artikel over:
https://creativehero.es/the-game-pulse-timing-game-events-and-music-events/